PRZYGOTOWANIE MOTOCYKLA DO SEZONU

Pod koniec zimy niedźwiedź wychodzi z gawry lżejszy o 150-200kg. W tym czasie musi zacząć już dostarczać kalorii do wygłodniałego brzucha. W podobnym okresie motocyklista powinien zacząć wybudzać ze snu zimowego swoją maszynę. Dostarczenie jej odpowiedniej ilości motowitamin jest bardzo ważne przed pierwszą przejażdżką.

Pierwsza myśl? Oby „zagadał”

Akumulator – w pierwszej kolejności należy sprawdzić w jakim stanie jest bateria. Do oceny poziomu naładowania wystarczy miernik elektryczny. Podczas zimy akumulator powinien być ładowany co ok. 2 tygodnie.

 

Aku ladowarka akumulatorowa

W przypadku akumulatora otwartego (z koreczkami) należy sprawdzić poziom elektrolitu i w razie potrzeby uzupełnić wodą destylowaną (NIE KWASEM!) i dopiero później ładować. Natomiast w przypadku akumulatorów żelowych (AGM, VRLA, zamkniętych (bez koreczków), bezobsługowych itp), należy używać prostowników do nich przystosowanych, ponieważ wymagają one niższego napięcia ładowania (zastosowanie wyższego napięcia uszkadza akumulatory tego typu).

Warto sprawdzić też funkcjonowanie urządzeń elektrycznych. Jeżeli jedno z nich nie działa, należy najpierw upewnić się, że nie przepalił się bezpiecznik.

Olej i filtr oleju – Jeżeli nie zrobiliśmy tego przed zimą, to jest to jedna z podstawowych czynności, którą powinniśmy wykonać po wyciągnięciu motocykla. Olej należy wymieniać razem z filtrem uprzednio go nasączając. Pamiętajmy, by stosować oleje przeznaczone do motocykli. Oleje samochodowe wpływają bardzo niekorzystnie na trwałość sprzęgła i powodują jego poślizg. Aby odpowiednio dobrać olej do swojego motocykla możesz zasięgnąć porady lub oddać swój motocykl w dobre ręce mechaników w serwisie.

Olej

Hamulce – Szybka jazda daje nam przyjemność, ale warto też się na czas zatrzymać. Zadbajmy więc o dobrą kondycję układu hamulcowego, tak, byśmy mogli mu zaufać. Poziom zużycia elementów układu oraz płynu hamulcowego należy kontrolować regularnie. Jakość płynu hamulcowego jest bardzo istotna.

Hamulce 1 Plyn hamulcowy 1

Stan świec zapłonowych – Przed sezonem należy skontrolować stan świec. Czarne elektrody świadczą o zbyt bogatej mieszance, białe – o przesadnie ubogiej. Świece wymieniamy co ok. 24 tys. km (zwykłe) lub co 48 tys. km (irydowe). Regulację zaworów trzeba wykonać ściśle według zaleceń producenta, bo nieumiejętne działania mogą doprowadzić do trwałego uszkodzenia silnika! W tym na pewno pomogą mechanicy w serwisie.

Nie zapominajmy o takich rzeczach jak sprawdzenie oświetlenia, kontroli wszystkich śrub oraz płynów. Grubość bieżnika oraz odpowiednie ciśnienie w oponach jest równie ważne. Dokładne wymycie motocykla po zimie, pozwoli nam sprawdzić czy nie powstały wycieki oraz pęknięcia.

lancuch 1 lancuch

Plyn hamulcowy 2 Serwis 2 Serwis 1

Niedźwiedzie śpią zazwyczaj do marca lub kwietnia, lecz długość snu zależy od warunków klimatycznych danej okolicy i srogości zimy danego roku. Bądźcie gotowi przez pierwszymi promieniami słońca!

Autor tekstu oraz zdjęć: Agata Lewandowska