Opony motocyklowe – jak wybrać?

tvs-tyres-product-range

Dobrze dobrane opony motocyklowe to podstawa. Od stopnia ich zużycia zależy nasze bezpieczeństwo, ale też i komfort podróży oraz osiągi naszej maszyny. Każdy praktykujący motocyklista wie, że ogumienie to element niezmiernie istotny, który decyduje, o tym czy utrzymamy się na drodze. Dlatego regularne sprawdzanie stanu ogumienia jednośladu to obowiązkowa czynność przed rozpoczęciem sezonu czy wyruszeniem w trasę.

Rozmiar opon motocyklowych: szerokość, profil, indeksy.
Jeszcze na etapie projektowania motocykla, inżynierowie biorą pod uwagę rodzaj oraz konkretny rozmiar opon. W zależności od tego, czy będzie to jednoślad typu enduro, skuter lub power cruiser inny będzie rozmiar oraz kształt opon. Aby sprawdzić nasze ogumienie wystarczy wczytać się w zestaw informacji umieszczony na ściance bocznej opony.
Oprócz podstawowych danych o producencie i modelu opony (np. Dunlop Sportmax Roadsmart) z ciągu znaków wyczytać można wszystkie niezbędne informacje.
W przypadku, gdy na ścianie bocznej pojawi się na przykład kod: 160/60ZR17 69W oznacza to:
– szerokość opony to 160 milimetrów;
– liczba „60” to profil „gumy”, czyli 60 proc. z 160 mm, co daje 96 milimetrów wysokości;
– ZR to informacja dotycząca maksymalnej prędkości, za jaką można poruszać się na tej oponie z pełnym obciążeniem (VR – do 210 km/h, ZR – do 240 km/h);
– liczba „17” to średnica wyrażona w calach;
– liczba „69” to indeks nośności, który informuje o granicznym dopuszczalnym obciążeniu opony. W tym przypadku to 325 kilogramów;
– litera „W” to tzw. speed index, czyli informacja o maksymalnej prędkości opony (tutaj do 270 km/h; litera S – do 180 km/h, T – do 190 km/h, H – do 210 km/h, V – do 240 km/h itd.).

Poza danymi dotyczącymi rozmiaru oraz indeksów ogumienia, bardzo ważne jest, np. podczas zakupu używanego motocykla, aby skontrolować wiek opony.
Zasada jest prosta, motocykl w przeciwieństwie do samochodu ma tylko dwie opony, więc ich stan i wiek nie powinien budzić zastrzeżeń. Tym bardziej, że z czasem mieszanka wykorzystana w budowie ogumienia parcieje i traci swoje plastyczne zdolności niezbędne do utrzymywania jak najlepszej przyczepności do nawierzchni.
Data produkcji konkretnego egzemplarza zawiera się w zestawieniu kilku cyfr po skrócie DOT (Department of Transportation). Kilkucyfrowy kod oznacza konkretny tydzień oraz rok, kiedy opona została wytworzona w fabryce. Dla opon wyprodukowanych po 2000 roku (włącznie) oznaczenie jest zawsze 4-cyfrowe. Pierwsze dwie cyfry określają tydzień kolejny tydzień roku, dwie kolejne rok produkcji. Na przykład 2213 oznacza 22 tydzień 2013 roku, 5400 oznacza 54 tydzień 2000 roku. Przed rokiem 2000 datę produkcji opony oznaczano 3-cyfrowym numerem. Dwie pierwsze cyfry oznaczały tydzień produkcji, natomiast rok produkcji był oznaczony jedną cyfrą. Kupując opony motocyklowe liczysz na jak najświeższą datę produkcji co oczywiście jest zrozumiałe.

W polskim handlu przyjęło się, że jako całkowicie nową i pełnowartościową można uznać oponę nie starszą niż 24 miesiące. Przed upływem 24 miesięcy nie podaje się informacji o dacie produkcji. W przypadku opon starszych niż 24 miesiące taka informacja zazwyczaj się pojawia i opony mają nieco obniżoną cenę. 24 miesięczna opona jest w 100 % pełnowartościowym produktem.

Planując wymianę ogumienia powinniśmy stosować te same wymiary opon, które producent zastosował jako fabryczne. Zakładając np. model 180/55ZR17 zamiast opony w standardowym rozmiarze 160/60ZR17 69W zmieniamy wiele parametrów wpływających na prowadzenie pojazdu oraz jego podzespołów, ale wpływających na nasze bezpieczeństwo. My polecamy markowe produkty, które w testach organizowanych przez branżowe pisma i portale motoryzacyjne górują nad tanimi zamiennikami pochodzącymi np. z Chin.

Kolejnym aspektem, który można rozważyć, jest wybór pomiędzy rodzajami bieżnika. Dla motocykli sportowo-turystycznych, istnieje możliwość skompletowania zestawu opon bardziej sportowych o miękkiej mieszance lub bardziej uniwersalnych i zarazem wytrzymalszych.
W motocyklach wykorzystywanych na torach wyścigowych stosowane są opony, które gwarantują bardzo dobrą przyczepność i prowadzenie, lecz zestaw taki może nie przetrwać godzinnej sesji treningowej. Zawodnicy ścigający się w poszczególnych pucharach stosują dwa rodzaje ogumienia. Pierwsze z nich to konstrukcje, które nie posiadają nacięć na powierzchni opony, tzw. slicki. Stosowanie ich na drogach publicznych jest zabronione. W przypadku, kiedy nawierzchnia podczas zawodów jest mokra z powodu deszczu stosuje się tzw. wet’y.
W przypadku turystycznych enduro właściciel, w zależności od swoich upodobań może zastosować opony o bardziej szosowo-uniwersalnym bieżniku, bądź terenowym, czyli z tzw. Kostką. Ten drugi rodzaj opony będzie lepiej „wgryzał się” w błotniste lub piaskowe podłoże, co zapewni lepsze zdolności trakcyjne na tego typu nawierzchniach. Z drugiej strony na asfaltowej szosie „kostka” będzie mocno hałasować i szybciej się zużywać ograniczając przyczepność na zakrętach i podczas hamowania.
66Motorcycles-Vintage_Tyres1

Aby opony jak najdłużej zachowały swoje właściwości, należy przede wszystkim regularnie kontrolować w nich ciśnienie powietrza i ewentualnie je dopompowywać. Poza tym powinniśmy sprawdzać czy na konstrukcji nie pojawiły się niebezpieczne odkształcenia i ubytki. Wystarczy trochę wody i wymieszanego płynu do mycia, aby przetrzeć przednią jak i tylną oponę i przy okazji skontrolować stan naszych „gum”.

Ogumienie wraz z zawieszeniem oraz układem hamulcowym są odpowiedzialne za bezpieczeństwo motocyklisty. Planując zakup nowych opon, warto wziąć pod uwagę rekomendacje doświadczonych kierowców, a w przypadku wątpliwości poradzić się profesjonalnych sprzedawców.