Buspasy dla motocyklistów w Warszawie – podsumowanie pierwszego sezonu

Koniec roku sprzyja podsumowaniom, dlatego wczoraj, w Biurze Polityki Mobilności i Transportu uczestniczyliśmy w spotkaniu podsumowującym tegoroczny sezon motocyklowy na warszawskich drogach. Wśród obecnych nie zabrakło przedstawicieli stołecznej Policji,
Zarządu Transportu Miejskiego oraz przedstawicieli inicjatywy „Tak dla motocykli na buspasach”. Głównym tematem spotkania była ocena pierwszych 8 miesięcy z legalną obecnością motocyklistów na buspasach w ciągu ulic Radzymińskiej i Armii Ludowej.

Po wysłuchaniu opinii wszystkich miejskich jednostek możemy z przekonaniem powiedzieć, że to, o co walczyliśmy wspólnie przez kilka ostatnich lat, wbrew obawom wielu, obroniło się w starciu z warszawskimi realiami.
Nie odnotowano wypadków z udziałem motocykla i autobusu miejskiego na buspasach udostępnionych dla motocyklistów. Pozytywne wyniki wyłaniają się z ankiety przeprowadzonej wśród kierowców autobusów. W przeważającej mierze nie zgłaszali oni sprzeciwu wobec obecności motocyklistów na buspasie.

Policja odnotowała na Trasie Łazienkowskiej i na Radzymińskiej łącznie 5 wypadków z udziałem motocyklisty, przy czym to suma wszystkich zdarzeń, spoza wyznaczonego buspasa.

W naszej ocenie środowisko motocyklowe jak na razie zdaje egzamin z odpowiedzialnego korzystania z buspasa na mocną „czwórkę”. Wierzymy, że współużytkowanie buspasa z pozostałymi uprawnionymi grupami może układać się jeszcze lepiej, a zdarzeń na opisanych ciągach może być mniej.

Przed nami drugi, zgodnie z planem ostatni rok pilotażowego programu. Przez cały 2019 rok sytuacja na buspasach będzie podlegała wnikliwej obserwacji. Za rok o tej porze nadejdzie czas podsumowań i decyzji. Z optymizmem patrzymy na rysujące się perspektywy. Licząc na
dopuszczenie, już na stałe, ruchu motocykli na tych oraz na kolejnych odcinkach warszawskich buspasów – apelujemy o odpowiedzialną jazdę.

Nie można przemilczeć ciemnej strony policyjnych statystyk. W tym roku, po kilkuletniej tendencji spadkowej w liczbie ofiar śmiertelnych nastąpiło odwrócenie. W 2018 roku na warszawskich drogach zginęło aż 9 motocyklistów. To poważny problem, z którym musimy się wszyscy razem zmierzyć. Przyczyną tych zdarzeń nie był ani wyjątkowo długi sezon motocyklowy, ani coraz większa liczba kierowców jednośladów na drogach. Do wielu z tych tragedii doprowadził splot konkretnych zdarzeń, błędnych decyzji czy braków w wyszkoleniu, brawury czy nieostrożności konkretnego użytkownika drogi. Wierzymy, że wielu takim tragediom można było zapobiec, dlatego wiosną ruszamy z nowymi inicjatywami, mającymi na celu podnosić świadomość wszystkich uczestników ruchu. Bądźcie z nami!